Isnin, 5 November 2012

Bertelur sebiji riuh sekampung..

بسم الله و الحمدلله و الصلاة و السلام على رسول الله و على آله و صحبه و من والاه

        Antara sifat manusia ialah suka berdebat. Berdebat apa sahaja. Ada yang ke arah kebaikan dan ada juga yang sebaliknya. Dewasa lani menyaksikan medan perdebatan bukan setakat di kedai kopi sahaja bahkan lapangan media sosial dijadikan medan baharu untuk berdebat.
        Orang orang kelihatan gemar berdebat soal politik kepartian lebih-lebih lagi bila diselit sedikit apa-apa berkaitan agama. Perdebatan demi perdebatan yang merugikan berlaku yang kita sendiri boleh saksikan. Apa yang rugi? Rugi masa, hasil tiada.
إنما يُنكر على المتّفق عليه و لا يُنكر المختلَف فيه
        Ini satu Kaedah Fekah yang menarik untuk dipelajari dalam keterujaan berdebat. Walaupun ini Kaedah Fekah tapi prinsipnya bermanfaat untuk diamalkan dalam hubungan berkomunikasi harian kita yang tak lari dari insiden debat. Maksud kaedah tersebut ialah; "Sesungguhnya yang diingkari ialah suatu yang sudah disepakati untuk mengingkarinya dan tidak diingkari pada suatu yang tidak disepakati untuk mengingkarinya."
         Prinsip mudahnya ialah sepakat dan terima suatu yang memberi kebaikan dan tidak pakat pada perkara yang memberi keburukan. Perkara yang jelas kebaikannya usahlah diperdebatkan. Kalau ketagih juga nak berdebat, debatlah sesuatu yang ada kebaikannya.
        Padan tak jika diumpamakan orang orang yang suka berdebat tak berfaedah ini dengan ayam yang bertelur sebiji riuh sekampung? Tidak, sebab ayam itu riuh nak ceritakan yang sudah bertelur. Ada hasilnya. Orang orang yang gemar riuh berdebat ini kebanyakannya tiada hasil. Setakat riuh kedai kopi sahaja, apa pun tak ada. Lebih baik sudah minum kopi balik rumah atau minum kopi di rumah. 

والله أعلم

p/s: الفقه هو الحِلّ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan