Selasa, 12 Ogos 2014

“kaki empat lebih baik daripada kaki dua”..

بسم الله الرحمن الرحيم
http://www.terangbulan.net/wp-content/uploads/2014/08/politik-kandang.jpg

Animal Farm, novel yang ditulis oleh George Orwell diterbitkan pertama kali pada tahun 1945, dan edisi terjemahan Bahasa Melayu diterbitkan 2014 dengan jodol Politik Kandang oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM).

Berlatarbelakangkan kehidupan di Ladang Manor, seluruh warganya bertukar tuan dari Tuan Jones, manusia kepada organisasi politik binatang, yang diketuai oleh keturunan babi manakala binatang-binatang lain adalah pekerja dan penggerak yang wajib mematuhi peraturan yang ditetapkan “kaki empat lebih baik daripada kaki dua” atau binatang lebih adil daripada manusia. Meskipun ada binatang berkaki dua, saperti ayam dan burung, ia adalah lebih baik daripada manusia kerana boleh terbang sedangkan manusia didakwa hanya mengeksploitasi binatang, dijadikan alat mencapai sesuatu tujuan, termasuk membajak tanah untuk pelbagai tanaman yang menghasilkan wang dan kekayaan kepada pemiliknya.

Tuan Jones diusir keluar oleh binatang-binatang peliharaannya menjadikan babi lebih berkuasa dan memimpin seluruh pengurusan ladang yang kemudiannya ditukar nama Ladang Binatang di mana seluruh binatang dilarang untuk berada di dalam rumah dan tidur di atas tilam. Setiap pagi perlu berkawad dan menyanyikan lagu Satwa England manakala seluruh peraturan organisasi ditukar kepada Rukun Tujuh, iaitu;
(1) semua makhluk yang berjalan dengan dua kaki adalah musuh,
(2) makhluk berkaki empat atau mempunyai sayap adalah kawan,
(3) binatang dilarang memakai baju,
(4) binatang tidak boleh tidur atas katil,
(5) binatang tidak boleh minum arak,
(6) binatang tidak boleh membunuh binatang lain, dan
(7) semua binatang adalah setara.

Akibat perebutan kuasa, pemimpin revolusi Napoleon telah diusir oleh Snowball dalam satu rampasan kuasa. Snowball pada mulanya adalah seekor babi yang diangkat sebagai komrad bagi mengetuai tanggungjawab memerah susu lembu, di mana binatang dilarang meminumnya, kecuali para komrad yang berketerunan babi. Meskipun ada binatang lain “teliur” dengan susu lembu, Napoleon memberi amaran, “Jangan fikir tentang susu ini, komrad-komrad.” Binatang hanya perlu menuai dan Komrad Snowball akan menguruskannya. Sebelum menuai, “binatang-binatang itu pun berkawad di padang rumput” dan sebelah petangnya “mereka berperasan susu tadi telah lesap.” (hal. 27).

Babi dianggap sebagai keturunan yang paling pintar dan bijak bermain politik berbanding lain-lainnya. Atas kepintaran itulah Snowball kemudiannya menetapkan peraturan yang lebih keras, termasuk “menjual” seekor kuda yang sudah tua dan sakit, tetapi sebelumnya paling banyak berjasa dan kuat bekerja untuk “memakmurkan kehidupan di ladang”; menggunakan anjing-anjing yang dilatih khusus bagi menerkam atau menghalau mereka yang menentang perintah; menghukum binatang yang tidak bekerja dengan mengurangkan sukatan makanan harian; dan para babi tidak perlu bekerja kecuali “mengarah dan menyelia binatang-binatang lain.” (hal. 29)

Kredit : http://www.terangbulan.net/2014/08/pas-sepatutnya-sudah-lama-sedar-politik-kandang-dap-dan-pkr/#sthash.zROMHEP5.dpuf

p/s : Novel kedua yang pedas saya jumpa selepas SHIT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan