Isnin, 11 Ogos 2014

Sekadar dok perati depa ..

بسم الله الرحمن الرحيم

    Saya pernah tengok depa kahwin, kemudian bercerai. Lama lepas tu berkahwin semula. Perang sakan depa lani, tak tau nak jadi lagu mana, bercerai ka dak tak tau lagi; tunggu cerita-cerita mendatang.
    Dulu depa bersatu atas nama Barisan Alternatif [BA] untuk melawan Barisan Nasional [BN]. BA tak dapat bertahan lama, akhirnya berpecah. Tak susah nak kira sifir perpecahan depa. Satu parti nak tuntut keadilan, satu lagi nak bawa Islam, satu lagi nak mensekularkan Malaysia. Islam + Sekular = memang tak boleh jalan. Depa memang nampak bersatu dalam nak melawan BN tapi tak sebaris hala tuju depa, tu yang berselerak tengah jalan.
    Lani depa berpakat atas nama Pakatan Rakyat [PR]. Tak tau apa dan macam mana depa fikir. Mumkin perpecahan BA tak cukup lagi untuk dijadikan iktibar. Walau apa pun yang bermain di fikiran depa, saya sebagai rakyat yang berhak mengundi dok perati faal depa ni. Depa nak berpakat tapi tak sepakat.
    Mainan politik yang dimainkan PR amat tak sihat pada pandangan saya. Pengalaman sepenggal di negeri kelahiran saya, Kedah dan apa yang sedang berlaku di Selangor lani memberi banyak pengajaran untuk difikir bersama.
    Dulu saya pernah sebut yang saya akan megundi berdasarkan calon, dan itulah yang masih lagi saya pegang. Cuma kali ini saya hanya memilih calon yang saya rasakan sesuai daripada BN saja, manakala PR saya tolak dari awal lagi hatta yang kononnya nak bawa Islam sekalipun kerana depa buat apa yang depa larang iaitu depa kata depa tolak Sekular sampai sanggup menuduh orang yang tak Sekular sebagai Sekular, tapi depa terang-terang sanggup bersekongkol dengan Sekular. Tak tau la samada depa tak tau yang kawan depa tu Sekular sebab terang lagi bersuluh yang kawan depa tu Sekular.
    Saya tak yakin dengan pemain politik yang melaung-laung dengan gerakan Islam ni. Nak lagi, tambah nak dirikan Khilafah. Lagi tak yakin. Berapa banyak puak yang seru nak dirikan Khilafah! Depa ni lain-lain geng. Tak ka berebut nak jadi khalifah nanti!? Pakat lapar kuasa.
    Sekiranya senarionya dok macam tu juga, mungkin PRU14 yang akan datang saya tak keluar mengundi juga macam PRU13 yang lepas.

p/s: Sekadar coretan malam hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan