Selasa, 12 Jun 2012

موقفي...


بسم الله الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله و على آله و صحبه و من والاه
أما بعد

        طنطاوي dilahirkan & dibesarkan & membesar dalam suasana persekitaran yang serba menghijau juga semangat yang hijau. Kebencian kepada golongan biru adalah perkara biasa yang طنطاوي dengar. Ketika usia طنطاوي  mencecah 5 tahun, berlakulah Peristiwa Memali. Sedikit sebanyak, kebencian yang disemai sebelum ini menampakkan tunasnya. Sementelah pula, mangsa tragedi ada sedikit hubungan kekeluargaan. 
Apabila memasuki alam persekolahan rendah, satu tindakan yang menjadi tanda tanya طنطاوي. Pada suatu Jumaat, yang membaca khutbah Jumaat ialah khatib dari pihak biru. Selesai sembahyang, jemaah pun pulang tapi ada beberapa otai yang memang dikenali dengan kehijauan depa. Bila betul-betul sunyi, depa ni sembahyang jemaah sekali lagi. Masa tu kecil lagi, tengok saja la. Tapi sifat ingin tahu tu menebal dalam diri. طنطاوي tanya sembahyang apa? Dijawabnya sembahyang Zohor. طنطاوي dah kompius. Ya la, walau pun tak baligh lagi masa tu tapi tau la kalau hari Jumaat, bila dah sembahyang Jumaat tak yah dah sembahyang Zohor. Tanya lagi dan lagi. Katanya sembahyang Jumaat tadi tak sah, kena sembahyang Zohor. Tanya lagi..pasai pa tak sah? Jawabnya mudah saja, katanya sebab orang biru baca khutbah tak sah. Bila tak sah khutbah, tak sah la sembahyang Jumaatnya. طنطاوي angguk ja la. Mana nak tau apa lagi. Masa kecil dengaq ja la apa yang orang tua habaq. Mana nak reti bab-bab hukum ni.
        Suasana ini berterusan sampai طنطاوي memasuki alam persekolahan menengah. Isu sembelihan, sembahyang & macam-macam lagi ada mainan biasa yang menerjah masuk dalam telinga طنطاوي. 
Walau pun begitu, masih belum dapat memuaskan pemahaman طنطاوي. Apakan daya, dikelilingi dalam lingkungan hijau. Hanya mendapat perolehan dari sumber yang satu sehinggakan kebanyakan fahaman diterima bulat-bulat kerana yang mengajar itu ustaz lulusan pondok/Mesir/Pakistan/India lagi. Terima ja la.
        Detik mula perubahan bila dibagi rezeki oleh الله تعالى bertemu dan belajar dengan mursyid طنطاوي iaitu  الحبيب عمر بن حفيظ. Segala apa yang طنطاوي  dapat sebelum ini seperti isu sembahyang & sembelihan amat-amat berlainan sekali. Ini membuka sekali lagi semangat ingin tahu yang mendalam. Tambahan lagi, ada senior-senior طنطاوي yang bagi tahu bahawa سيدي الحبيب tidak menggalakkan muridnya berpolitik. Ada juga yang berkata tidak izinkan. Ini menimbulkan lagi tanda tanya kepada طنطاوي. Macam mana tidak? dari kecil dengar cerita tentang politik-politik-politik. Politik wajib la dan macam-macam la.
Ada juga kawan Malaysia yang semangat hijau tahap dewa ni kata yang سيدي الحبيب tak tahu politik Malaysia. طنطاوي masih sedikit keliru masa tu, tapi sikit pun tak leh terima kata kawan tadi. 
        Pencarian masih diteruskan. Sehinggalah طنطاوي menyambung pengajian di طنطا, banyak kitab-kitab yang boleh dirujuk. Walau pun begitu, fahaman politik partisan masih bermain dalam fahaman طنطاوي. Segalanya menjadi semakin terang & jelas pabila direzekikan الله تعالى diterima masuk ke دار الإفتاء المصرية. Guru pertama طنطاوي yang mengajar tentang politik secara terus ialah الأستاذ الدكتور سعدالدين مسعد هلالي . Hari pertama kuliah bersama beliau tentang politik, merungkai habis kekusutan selama ini. Ditambah lagi dengan pendirian yang dikeluarkan/dibuat oleh  دار الإفتاء, الأزهر الشريف , مجمع البحوث الإسلامية terhadap politik, maka طنطاوي semakin faham apa yang berlaku. Atas semua yang berlaku, طنطاوي merasa tenang dengan mengikut pendirian guru-guru طنطاوي. Bersyukur kerana perbahasan & kajian yang dilakukan oleh طنطاوي selama ini mengikuti manhaj yang disusun.
         Justeru, pendirian طنطاوي  adalah mengikut pendirian guru-guru طنطاوي. Biru tidak hijau pun tidak. Mana-mana pun tidak. Meskipun didaftarkan sebagai ahli hijau ketika dibelasan tahun dahulu. Bukanlah atas kehendak طنطاوي sendiri tapi diuruskan oleh orang lain. Ini juga menjadi persoalan. Di mana kebebasan memilih? Walau pun begitu, طنطاوي tetap tidak berada di mana-mana pihak samada biru @ hijau. Adakah ini menjadikan kita bermusuhan? Tidak sama sekali. Guru-guru طنطاوي tidak pernah mengajar untuk bermusuhan sesama sendiri kerana itu bukanlah sifat yang baik. الشيخ محمد أبو زيد pernah berpesan kepada kami : "أرجو منكم كي لا تفرقوا بين المسلمين". Bila sampai tarikh PRU, keluarlah mengundi. Siapa menjadi pilihan, itu adalah pilihan masing-masing. Inilah yang diajar oleh guru-guru طنطاوي & juga yang difahami طنطاوي. Ini sebahagian pendirian الإمام علي جمعة  yang طنطاوي  dapati dari twitter beliau :

-لم ولن أنتمي لحزب من الأحزاب أو جماعة من الجماعات لأننا نرى أن عالم الدين لا ينبغي له أن يزج بنفسه وبعلمه الذي مَنّ الله به عليه في مثل هذا
- واجبي كعالم دين أن أدعوا إلى الله بالحكمة والموعظة الحسنة تأسياً برسول الله وأن افعل الخيرات قال تعالى (وافعلوا الخير لعلكم تفلحون)
- كان موقفنا من بداية الإنتخابات الرئاسية ألا نرجح  كفة مرشح على مرشح آخر إنما ندعوا الله أن يولي مصر على من يصلح.. و لا يزال هذا موقفنا.


p/s : Inilah secara ringkas penerangan tentang pendirian diri ini.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan