Sabtu, 16 Jun 2012

Kita hamba siapa ?

بسم الله الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله ﷺ و على آله و صحبه و من والاه
أما بعد


نحْن نتكلّم باسْم الإسلام، نرْفع شعاراتِ الإسلام فوْقنا، نعم ذلك لأنّ هذا الشّعار يُفيد، ولأنّ هذا الشعار رأْس مالٍ يُمْكن أنْ نتاجر به، ولكن عند التنفيذ أَنَهْرع إلى الانقياد لكتاب الله ورسوله أمْ نهرع إلى الانقياد لِأمْزجتنا، كلّكم يعْلم الجواب، عندما نتحرر مِن أمزجتنا، نتحرر مِن أنفسنا ونعلن لأنفسنا بأننا لسْنا عبيداً لمزاج، لسنا عبيداً لهوى، لسنا عبيداً لشهوة، لسنا عبيداً لحاكم ولا لمحكوم. ولكنا عبيداً لمولانا الذي سنَقف غداً بين يديه، في هذه الحالة نرجع إلى كتاب الله، ونرجع إلى هدي رسول الله صلى الله عليه وسلم، أعجب الناس به أو لم يعجبوا. الدواءُ أنْ نتحرّر مِن أمزجتنا يا عبادَ الله.

[من خطبة الجمعة للإمام البوطي
الجمعة‏، 26‏ رجب‏، 1433 الموافق ‏15‏/06‏/2012]

Kita bercakap atas nama Islam, mengangkat/mengagungkan  kemuliaan Islam di atas kita. Ya, kerana  ini  berguna, dan juga boleh menjadi modal slogan untuk kita  berdagang dengannya. Namun, ketika pelaksanaannya, adakah kita tergesa-gesa untuk memenuhi kehendak Allah dan RasulNya atau kita tergesa-gesa untuk memenuhi kehendak jiwa dan perasaan kita? Anda semua tahu jawapannya. Apabila kita bebas dari perasaan jiwa kita yang kuat, kita akan bebas daripada kehendak hati kita sendiri dan mengakui bahawa kita bukanlah hamba kepada perasaan, juga bukan hamba kepada  ragam hati, juga bukan hamba kepada keinginan, juga bukan hamba kepada pemerintah dan tidak juga kepada yang diperintah. Tetapi kita adalah hamba kepada Tuan yang kita akan berdiri dihadapanNya nanti. Dalam keadaan ini kita sepatutnya kembali kepada Kitab Allah, dan  kembali kepada petunjuk Nabi Allah , samada disukai oleh manusia atau pun tidak.Ubatnya ialah kebebasan kita daripada konkongan perasaan kita wahai hamba-hamba Allah.

p/s : Ini adalah petikan dari khutbah yang disampaikan oleh Al-Imam pada Jumaat lepas. Bersamalah kita renungi hikmahnya. Ini adalah link untuk teks penuh bagi khutbah tersebut http://naseemalsham.com/ar/Pages.php?page=readSpeech&pg_id=33919&bk_id=42

Tiada ulasan:

Catat Ulasan