بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين , و الصلاة و السلام على سيدنا محمد و على آله و صحبه و من
تبعهم بإحسان إلى يوم الدين.
PENDAHULUAN.
Pembahagian tauhid kepada tiga, Tauhid Rububiah,
Tauhid Uluhiah, dan Tauhid Asma' & Sifat tidak diketahui sebelum munculnya
Ibnu Taimiah. Beliau adalah individu yang bertanggungjawab dalam
membahagikan tauhid kepada tiga jenis tauhid ini. Sebelum kita membincangkan tentang
kepincangan tauhid bidaah ini dengan lebih jauh, sebaiknya kita melihat dahulu
definisi ringkas yang diberikan kepada ketiga-tiga tauhid ini.
DEFINISI.
Tauhid
Rububiah didefinisikan dengan makna mengesakan Allah
pada ciptaan, pemerintahan, takdir, pentadbiran dan perbuatanNya serta dalam
memberikan suatu kesan.
Tauhid Uluhiah
didefinisikan dengan makna mengesakan Allah dalam hal peribadatan tanpa
mengambil seorang manusia pun bersama Allah sebagai sembahan.
Tauhid Asma’
dan Sifat pula didefinisikan dengan makna mengesakan
Allah pada apa yang dinamakan dan disifatkan dengan diriNya, sebagaimana yang
terdapat di dalam kitabNya atau yang didapati daripada lidah nabiNya yang
telah menetapkan dengan apa yang telah ditetapkan bagi diriNya.
Melalui tauhid tiga serangkai ini didapati
perekanya, Ibnu Taimiah dan pengikut-pengikutnya telah menyatakan bahawa:
1. Orang
musyrik atau orang yang menyekutukan Allah adalah ahli tauhid (orang yang
mengesakan Allah) dengan Tauhid Rububiah. 2. Tauhid orang musyrik ini samalah dengan tauhid sebahagian orang Islam yang bertawassul, beristighathah dan bertabarruk dengan para nabi dan orang-orang soleh.
Ini bermaksud orang Islam yang bertawassul (memohon
kepada Allah melalui perantaraan), beristighathah (menyeru minta tolong)
dan bertabarruk (ambil berkat) samalah dengan orang musyrik kerana tidak
memiliki Tauhid Uluhiah kerana dianggap menyembah apa yang ditawassulkan.
PERSOALAN & JAWAPAN.
Dalam membincangkan permasalahan ini, maka
perkara utama yang perlu dipersoalkan dan dibincangkan ialah adakah
pembahagian ini telah dinaskan oleh syarak dan terdapat dalil-dalil yang
menunjukkan ke atasnya? Adakah pembahagian ini merupakan perkara yang
disyariatkan ataupun perkara baru yang dicipta (bidaah)?
Persoalan
ini mengandungi beberapa jawapan, antaranya :Jawapan Pertama.
Ibnu Taimiah yang merupakan pereka pembahagian
tauhid ini mendakwa dirinya bermazhab Hanbali.
Namun Imam Ahmad Ibnu Hanbal
sendiri, yang dikatakan menjadi tempat sandaran bagi orang orang yang melakukan
pembahagian tauhid bidaah ini, tidak pernah menyatakan bahawa tauhid itu
mempunyai beberapa bahagian ; Tauhid Rububiah, Tauhid Uluhiah dan Tauhid Asma’ & Sifat.
Beliau juga tidak pernah menyatakan
bahawa sesiapa yang tidak mengetahui Tauhid Uluhiah, tidak dikira makrifatnya
tentang Tauhid Rububiah kerana Tauhid Rububiah ini telah diketahui oleh orang
musyrikin.
Sesungguhnya akidah beliau telah disusun di
dalam kitab-kitab karangan pengikutnya. Misalnya, di dalam kitab biografinya
yang ditulis oleh Ibnu Jauzi dan lain-lainnya, tidak terdapat langsung
pembahagian tauhid rekaan ini. Maka dari manakah Ibnu Taimiah mengambil tauhid
ini?
Jawapan
Kedua
Tidak berkata walau seorang daripada
sahabat sahabat Nabi : “Sesungguhnya tauhid itu ialah Tauhid
Rububiah dan Tauhid Uluhiah, dan sekiranya seseorang tidak mengetahui tentang
Tauhid Uluhiah, maka tidak dikira makrifahnya tentang Tauhid Rububiah kerana
Tauhid Rububiah ini telah diketahui oleh orang musyrikin”.
Justeru, saya mencabar kepada setiap orang yang
mempunyai ilmu yang mendalam, supaya menaqalkan kepada saya pembahagian yang
diada-adakan ini daripada sahabat-sahabat Nabi, sekalipun
dengan mengemukakan satu riwayat yang lemah.
Jawapan
Ketiga
Tidak terdapat dalam sunnah Nabi ﷺ yang luas dan menjadi penjelas kepada kitab Allah, sama ada
dalam kitab kitab hadis sahih, sunan sunan, musnad musnad, dan mu’jam mu’jam
yang menyebut bahawa Nabi ﷺ pernah bersabda dan
mengajar sahabat sahabatNya, bahawa tauhid itu terbahagi kepada Tauhid Uluhiah
dan juga Rububiah yang telah diketahui oleh orang musyrik.
Sekiranya berkumpul jin dan manusia
bersama-sama mereka untuk menetapkan bahawa pembahagian ini adalah datang
daripada Nabi ﷺ dengan isnadnya, sekalipun dengan isnad yang lemah, nescaya
mereka tidak akan mampu untuk mendatangkannya walaupun dengan satu jalan.
Jawapan
Keempat
Telah tercatat dalam sunnah yang banyak bahawa
dalam dakwah Rasulullah ﷺ menyeru manusia kepada
Allah Ta’ala , Baginda ﷺ menyeru mereka ke arah
penyaksian dua kalimah syahadah : Tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Nabi
Muhammad adalah pesuruh Allah. Baginda ﷺ juga mengajak mereka
meninggalkan penyembahan berhala.
Di antara hadis yang paling masyhur menyebut
tentang perkara ini ialah hadis Muaz Ibnu Jabal. Ketika beliau
diutuskan oleh Nabi ﷺ ke Yaman, Baginda ﷺ bersabda kepadanya :
Serulah mereka kepada penyaksian “Bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa
Muhammad adalah pesuruh Allah”. Sekiranya mereka mentaatinya, maka hendaklah
kamu khabarkan kepada mereka bahawa diwajibkan ke atas mereka solat lima waktu
sehari semalam. (riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya)
Diriwayatkan oleh pengarang kitab Sunan dan
Ibnu Hibban, bahawa seorang arab badawi memberitahu Rasulullah ﷺ bahawa dia telah melihat anak bulan. Lantas Rasulullah ﷺ memerintahkan supaya berpuasa dan Baginda ﷺ tidak menyoalnya melainkan tentang pengakuannya
terhadap kalimah syahadah. (diriwayatkan oleh Abu Daud, an-Nasaei, at-Tirmizi
dan lain-lain)
Sekiranya tauhid itu terbahagi kepada tiga
bahagian sebagaimana yang mereka perkatakan, maka sudah tentulah Nabi ﷺ menyeru sekelian manusia kepada Tauhid Uluhiah yang tidak
mereka ketahui dan bukannya Tauhid Rububiah kerana mereka telah mengetahuinya.
Demikian juga, perlulah Baginda ﷺ bersabda kepada Muaz, “Serulah mereka kepada
Tauhid Uluhiah,” dan Baginda ﷺ bertanya terlebih dahulu
kepada orang Arab Badawi yang melihat anak bulan Ramadan, “Adakah kamu
mengetahui tentang Tauhid Uluhiah dan perbezaan di antara tauhid ini dengan
Tauhid Rububiah, dan adakah kamu mengetahui Tauhid Asma’ dan Sifat?”
Jawapan
Kelima
Di dalam kitab Allah yang ternyata tidak
dicemari dengan kebatilan, tidak membezakan di antara Tauhid Uluhiah dan Tauhid
Rububiah.
Begitu juga tidak dikatakan kepada mereka:
Sesiapa yang tidak mengetahui Tauhid Uluhiah tidak dikira imannya, bahkan dia
adalah lebih kafir daripada Firaun dan Haman. Tetapi Allah Ta’ala
memerintahkan dengan kalimah tauhid secara mutlak sebagaimana firman Allah Ta’ala kepada NabiNya dalam surah Muhammad ayat 19:
{ …فَٱعْلَمْ
أَنَّهُ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ ٱللَّهُ } (Ketahuilah, bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah…)
Sekiranya kamu kehendaki, maka bacalah surah
al-Ikhlas yang menyamai sepertiga al-Quran. Adakah kamu mendapati di dalamnya
ayat yang membezakan di antara uluhiah dan rububiah sebagaimana yang mereka
sangkakan?
Jawapan
Keenam
Melalui pembahagian yang direka ini, memberi
kefahaman kepada kita, seolah-olah Allah masih belum lagi menyempurnakan
agamaNya. Kemudian, datang seseorang yang kononnya untuk menyempurnakan agama
Allah yang masih lagi mempunyai kekurangan dan menjelaskan tentang tauhid dan
pembahagiannya kepada manusia pada kurun ke-7 Hijrah.
Pada kurun ini, lahirnya pembahagian Tauhid
Uluhiah, Rububiah, Asma’ & Sifat yang dicetuskan oleh Ibnu Taimiah (661- 724
H). Seolah-olah semua umat tidak mengetahui tentang apa yang diperkenalkan oleh
pemuka-pemuka pembahagian tauhid rekaan ini.
Selepas kita mengetahui jawapan daripada soalan
pertama ini, yakinlah kita dengan sempurna bahawa pembahagian tauhid ini tidak
mempunyai sumber yang sah daripada al-Quran dan as-Sunnah.
Soalan berikutnya ialah adakah orang kafir ahli tauhid?
Ada yang berpendapat menyatakan bahawa orang kafir dan musyrik
sejak zaman berzaman adalah ahli tauhid dengan Tauhid Rububiah dan para Rasul
‘alaihimus-salam tidak diutuskan melainkan dengan Tauhid Uluhiah berdalilkan
dengan firman Allah Ta’ala :
{ …وَلَئِن
سَأَلْتَهُمْ مَّنْ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهَ } (Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: Siapakah yang menciptakan langit dan bumi? Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah"… (Luqman:25)
Jawabnya :
Hakikatnya, pendapat ini merupakan suatu perkara yang telah menutup pintu kebenaran dan hakikat, menyalahi akal dan syarak dan mendustai penjelasan daripada nas-nas Al-Quran dan Al-Hadis.
Perkara ini juga merupakan perkara bidaah yang
sesat dan tidak terdapat pada umat salaf yang terawal. Tauhid seperti ini
meruntuhkan akidah dan bersifat saling bercanggah.
Dalam satu masa, mereka telah menjadikan
sekelompok orang Islam sebagai ahli tauhid dan bukan ahli tauhid. Ini suatu
perkara yang pelik.
Sedangkan, realitinya ialah seseorang itu mesti
berada di salah satu kedudukan, iaitu sama ada berada dalam kedudukan ahli
tauhid atau pun musyrik. Tidak boleh seseorang itu berada di antara dua keadaan
(tauhid dan kufur).
Kepercayaan mereka juga tentang ketauhidan
orang musyrik dengan Tauhid Rububiah tidaklah benar. Bahkan dakwaan ini adalah
suatu penipuan yang ditolak sama sekali oleh akal dan naqal.
Dari
sudut aqal
Sekiranya orang-orang musyrik termasuk di dalam
golongan ahli tauhid rububiah (sebagaimana yang mereka percayai),
bermakna mereka ini berpegang dengan pegangan/kepercayaan yang jazam (teguh dan
tidak berbelah bahagi).
Dengan iktikad ini, sudah pasti mereka tidak
akan meragui bahawa Allah itu Esa pada ciptaan, kekuasaan, pentadbiran, takdir
dan perbuatanNya serta dalam mendatangkan suatu kesan sama ada manfaat atau pun
mudarat, yang kesemuanya ini adalah komponen bagi Tauhid Rububiah.
Jika inilah keadaannya, bolehkah diterima akal,
dengan pegangan yang sedemikian mereka boleh pula mengambil tuhan selain Allah
untuk disembah, sedangkan tuhan yang lain itu tidak berkuasa mendatangkan
sebarang manfaat atau mudarat kepada mereka?
Orang-orang musyrik pada setiap zaman dan
tempat menyembah pelbagai sembahan selain Allah. Mereka mempercayai bahawa
sembahan-sembahan mereka itu boleh melakukan sesuatu perbuatan, mendatangkan
kesan, manfaat dan mudarat.
Boleh mendekatkan mereka kepada Allah, boleh
mendatangkan sesuatu kebaikan bagi setiap orang yang datang meminta pertolongan
kepada tuhan-tuhan mereka dan boleh mendatangkan mudarat kepada setiap orang
yang berpaling daripadanya.
Semua kepercayaan ini menafikan Tauhid Rububiah.
Dari
sudut naqal
Nas-nas syariat telah menetapkan secara jelas,
terang dan qatie (pasti) bahawa orang-orang musyrik pada setiap masa dan
tempat tidak akan mampu bertauhid dengan Tauhid Rububiah semata-mata dan
menafikan Uluhiah, tetapi mereka semua adalah orang-orang musyrik pada uluhiah
dan rububiah sekali gus kerana kedua-duanya adalah perkara yang satu.
Dalil-dalilnya:
1. Firman Allah Ta’ala dalam menceritakan tentang orang-orang musyrik ketika ditanya tentang rahsia sebenar mereka menyembah berhala selain Allah :
{ …مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىۤ… }
(…Tidaklah kami (orang musyrik) menyembah atau memuja mereka (sembahan-sembahan mereka), melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah dengan sehampir-hampirnya … (az-Zumar: 3)
Ayat ini jelas menunjukkan, orang-orang kafir
berpegang/percaya bahawa patung-patung mereka mempunyai kekuasaan untuk
memberikan hidayah kepada mereka dan mendekatkan diri mereka kepada Allah.
Maksudnya sembahan mereka itu mampu memberi kesan dengan sendirinya.
Maka di manakah letaknya tauhid mereka bagi
Tauhid Rububiah?!.
2.
Nabi Hud ‘Alaihis-salam ketika
berdialog dengan orang musyrikin tentang patung-patung sembahan mereka dan
ketika diterangkan kepada mereka bahawa sembahan mereka itu tidak berkuasa
untuk mendatangkan sesuatu kepada mereka melainkan Allah, mereka berkata:{ …إِن نَّقُولُ إِلاَّ ٱعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوۤءٍ }
(Kami hanya boleh berkata bahawa setengah daripada tuhan-tuhan kami telah mengenakanmu sesuatu penyakit gila (disebabkan engkau selalu mencaci penyembahan kami itu… (Hud: 54)
Kepercayaan bahawa sembahan-sembahan mereka
boleh mendatangkan kesan yang buruk, jelas menunjukkan bahawa orang musyrik
mempercayai pada sembahan-sembahan mereka ada kekuasaan yang boleh melakukan
sesuatu perbuatan dan mendatangkan kesan mudarat atau manfaat.
Ini menunjukkan bahawa orang musyrikin tidakpun
mengesakan Allah pada rububiah tetapi menyekutukan Allah dengan
tuhan-tuhan yang lain pada Tauhid Uluhiah. Iktikad mereka ini ternyata
berbeza dengan apa yang dipercayai oleh pendokong bidaah pembahagian tauhid.
3.
Allah Ta’ala berfirman : { …أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلَّذِي حَآجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ ٱللَّهُ ٱلْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ ٱلَّذِي يُحْيِـي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِـي وَأُمِيتُ }
(Tidakkah engkau pelik memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai tuhannya (Rabb) kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: Tuhanku (Rabbi) ialah Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan. Ia (Namrud) menjawab: Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan... (al-Baqarah: 258)
Berdasarkan ayat di atas jelas dapat dilihat,
Namrud telah mendakwa dirinya dengan perkara yang berkaitan tentang rububiah
seperti mempunyai kerajaan, kekuasaan dan pemerintahan.
Dia juga mempercayai mempunyai keistimewaan rububiah
yang boleh menghidupkan dan mematikan. Kemudian selepas itu, dia berdebat
dengan Nabi Ibrahim ‘Alaihis-salam tentang Rabbnya (tuhan yang menjadikan) dan
bukan tentang Ilahnya (tuhan yang disembah) sebagaimana penggunaan istilah
dalam ayat tersebut.
Adakah selepas penjelasan ini, masih ada yang
mendakwa: Sesungguhnya Namrud adalah ahli tauhid dengan Tauhid Rububiah
dan Nabi Ibrahim ‘Alaihis-salam telah datang kepadanya untuk mengajak kepada
Tauhid Uluhiah sahaja?
4.
Allah Ta’ala telah berfirman dalam
menceritakan tentang Nabi Yusuf ‘Alaihis-salam yang mengajak sahabat-sahabat
sepenjaranya kepada akidah tauhid yang suci :{ يٰصَاحِبَيِ ٱلسِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَّفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَاحِدُ ٱلْقَهَّارُ }
Wahai sahabat sepenjaraku berdua! Memuja dan menyembah berbilang-bilang tuhan (Arbaab – jama’ kepada Rabb) yang bercerai-berai itukah yang lebih baik atau menyembah Allah Tuhan yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa? (Yusuf: 39)
Marilah bersama kami memerhatikan perkataan
Nabi Yusof ‘Alaihis-salam ketika mempersoalkan tentang Tuhan yang lebih baik
disembah: “Adakah Tuhan-tuhan (Arbab) yang bercerai-berai. Beliau tidak
berkata: “Tuhan-tuhan (Aalihah – jamak kepada Ilah).”
Adalah jelas bahawa penghuni penjara menyembah
lebih daripada satu Rabb dan lebih daripada satu Ilah.
Adakah masih boleh diterima oleh akal yang
sejahtera, jika dikatakan: Orang-orang musyrikin bertauhid dengan Tauhid
Rububiah dan Nabi Yusuf datang kepada mereka dengan membawa Tauhid Uluhiah
sahaja? Maha Suci Allah, ini adalah suatu pembohongan yang besar!.
5.
Allah Ta’ala berfirman menceritakan
tentang Firaun yang berkata ketika menakut-nakutkan kaumnya agar mereka
mentaatinya. Firaun berkata :{ فَقَالَ أَنَاْ رَبُّكُمُ ٱلأَعْلَىٰ }
( Akulah tuhan kamu (Rabbukum) yang tertinggi. (an-Naazi’aat: 24)
Demikianlah dakwaan rububiah Firaun bagi
dirinya dan dia cuba mengagamakan kaumnya dengan rububiah ini. Maka dari
sini, tidakkah ada langsung sebesar zarah perasaan salah bagi mereka yang
mendakwa bahawa Firaun dan kaumnya bertauhid dengan Tauhid Rububiah dan
telah datang kepada mereka Musa Kalimullah ‘Alaihis-salam dengan Tauhid Uluhiah
sahaja?
Di ketika yang lain, Firaun juga mendakwa uluhiah
bagi dirinya ketika dia berkata :
{ …وَقَالَ
فِرْعَوْنُ يٰأَيُّهَا ٱلْملأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِّنْ إِلَـٰهٍ غَيْرِي }(Dan Firaun pula berkata : Wahai orang-orangku, aku tidak mengetahui adanya bagi kamu sebarang tuhan (ilah) selain daripadaku… (al-Qasas: 38)
Ini menunjukkan bahawa tidak ada perbezaan di
antara rububiah dan uluhiah. Oleh kerana itu, sesiapa yang
mendakwa dirinya dengan rububiah, maka dia telah menjadikan dirinya Ilah
(sebagai tuhan yang patut disembah).
Sesiapa yang mendakwa dirinya dengan uluhiah
pula, maka dia telah menjadikan dirinya sebagai Rabb (tuhan yang
menciptakan, mentadbir dan sebagainya) bagi orang lain.
6.
Mayat-mayat yang berada di dalam
kubur, masing-masing tidak ditanya tentang uluhiah dan tauhidnya, tetapi
malaikat akan bertanya kepadanya: Man Rabbuka? (Siapakah rab
(tuhan) kamu?”
Sekiranya tauhid itu seperti yang dipercayai
oleh Ibnu Taimiah, yang mana semua manusia di sisinya beriktikad dengan tauhid rububiah,
kenapakah soalan malaikat ini masih diperlukan dan bermanfaat?
Ini menunjukkan bahawa dakwaan Ibnu Taimiah
adalah tidak benar dan palsu semata-mata.
Kesimpulannya, orang yang syirik pada uluhiahnya
dikira sebagai syirik pada rububiahnya juga. Sesiapa yang syirik pada
rububiah maka dia juga adalah syirik pada uluhiah.
PERINGATAN.
Jelaslah kiranya dengan penjelasan yang lepas bahawa sememangnya terdapat kepincangan dalam pembahagian tauhid menurut Ibnu Taimiah. Di sini saya ingin nyatakan peringatan penting yang tidak dipedulikan oleh pendakwa-pendakwa yang kononnya bertauhid dengan tauhid salaf ini (hakikatnya bukan salaf tapi salah). Mereka ini berkiblatkan Ibnu Taimiah sedangkan beliau tidak ada kaitan dengannya kerana dinukilkan dalam kitab Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani yang berjudul اَلدُّرَرُ الْكَامِنَةُ yang menyatakan bahawa Ibnu Taimiah bertaubat dari segala pendapat-pendapatnya yang menyalahi ijma’ ulama’.
Kenyatan bertaubatnya Ibnu Taimiah dari akidah sesat tersebut juga telah dinyatakan oleh seorang ulama sezaman dengan Ibnu Taimiah iaitu Imam asy-Syeikh Syihabuddin an-Nuwairy wafat 733H.
Saya nukilkan di sini beberapa keratan penting
dari nas dan kenyataan tersebut:
1-
ووجد
بخطه الذي عرف به قبل ذلك من الأمور المتعلقة باعتقاده أن الله تعالى يتكلم بصوت ،
وأن الاستواء على حقيقته ، وغير ذلك مما هو مخالف لأهل الحق
Terjemahannya:
“Dan para ulama telah mendapati tulisan yang telah ditulis oleh Ibnu Taimiah
yang telahpun diakui akannya sebelum itu (akidah salah Ibnu Taimiah sebelum
bertaubat) berkaitan dengan akidahnya bahawa Allah Ta’ala berkata-kata dengan
suara, dan Allah ber”istawa” dengan erti yang hakiki (iaitu duduk) dan selain
itu yang bertentangan dengan Ahl Haq (kebenaran)”.2-
قال بحضرة شهود : ( أنا أشعري ) ورفع كتاب الأشعرية على رأسه
PENUTUP.
Di akhir penulisan ini,
sekali lagi ingin saya tegaskan bahawa Ibnu Taimiah telah menarik segala
kenyataannya yang menyalahi kebenaran antaranya ialah pembahagian tauhid kepada
tiga ini. Jadi kepada siapakah sebenarnya pendokong-pendokong tauhid ini
sandarkan?
Dengan pemahaman
tauhid ini jugalah mudah berlakunya kafir-mengkafir di kalangan umat Islam
sepertimana yang berlaku di Negara kita. Kesannya bukan hanya di antara Sunni
dan Wahabi, bahkan menular di antara parti-parti politik sehinggakan ada yang
sanggup mengkafirkan saudara seIslam semata-mata kerana berbeza pahaman
politik.
Bersama-samalah
kita berdoa dan berusaha semampunya dalam menjaga kesucian agama kita dari
segala kekotoran yang didatangkan oleh musuh-musuh Islam.
و الله أعلم.
Satu penjelasan yang baik dan boleh diterima.
BalasPadamTerima kasih atas keterangan yang cukup padat....sedih melihat keadaan sekarang....moga Allah azza wajalla menunjukan kebenaran di bumi yang semantara ini....
BalasPadamJazakallahul khair. Penjelasan yg ringkas tapi mudah difahami.
BalasPadamJazaakallah katheera Ust..maklumat yg mantap bagi menolak syubhah golongan mujassimah..saya Zul 0134129497
BalasPadamSaya masih mencari maklumat utk menolak fahaman menyeleweng golongan ini..
BalasPadamtuan,
BalasPadamboleh tuan bagi rujukan Quran atau hadis yang menyebut secara jelas perkataan sifat 13 atau sifat 20 yang dianjurkan golongan Al-Asy’ariyah?
Rabbubiah atau ilahiah sama je..Yang tak boleh ruhbaniah ( kepercayaan pendeta/paderi/patung )
BalasPadamSifat 20, pun tidak ada dalam AlQuran dan Hadith Nabi, dan tiada dalam mana2 mazhab yang empat. Kalau guna cara hujah ustaz, aqidah AshAriyyah atau Maturidiah itu juga tak betul?
BalasPadamKau tauhid 3 serangkai merupakan ciptaan iibnu taimiah yg dikatakan bidah.samajuga dgn sigat 20 yg direka oleh abu hasan . Ke2 tak wujud pada zaman nabi dan para sahabat dan ke2 adalah badah. Jadi wahai ustaz yg bijak pandai tauhid apakah yg betul yg boleh dipelajari. Wassalam.
PadamJazaakallah ust di atas tulisan ust yg bermanfaat kpd generasi muslim mutakhir utk menyedarkan mereka dpd fahaman yg menyeleweng dpd akidah ahli sunah wal jamaah.
BalasPadamsifat 20 ada dibincang pada zaman sahabat?
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAnda yang menulis panjang lebar ni agaknya lupa bahawa aqidah tiga serangkai ini adalah sama macam aqidah sifat 20 ia itu SEBAGAI KAEDAH MEMGENAL ALLAH. Jangan bodoh sangat memahami isu. Nampak kaefah tiga serangkai menepati surah Alfatehah dalam Al Quran, manakala sifat 20 hanyalah rekaan yang menunjukkan Allah tak wujud pun....wallahualam
BalasPadam