Meludah ke langit terkena muka sendiri.
بسم الله والحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وآله و صحبه ومن والاه
Isu
Amanat Hj Hadi bukan kerana isu lama yang diperangat kembali atau isu
yang dah basi kononnya.Isunya adalah kesan negatifnya juga keabsahannya
pada Fikah. الفِقْْهُ هُوَ الحِلُّ. Bertanggung jawablah dengan apa yang telah dilakukan.
"Apa statusku?". Jika ditanya begitu, berikut adalah respons saya. "Statusmu?" tanya balik. "Ya lah. Dah tok imam
UMNO baca khutbah Jumaat tak sah, orang UMNO sembelih pun tak sah sebab
UMNO kafir ikut amanat apa tak tau yang tengah kecoh² tu." Dalam hati
"Aduh², bahana apa pulak dah kali ni. Tak habis² dengan amanat ni."
Disambung "Macam mana dengan statusku? Aku mengaji agama tak tinggi,
takat KAFA ja. Mak aku PAS ayah aku UMNO. Depa kahwin masa amanat tu
keluar. Sah dak perkahwinan depa tu sebab yang aku tau orang Islam tak
boleh kahwin orang kafir. Ayah aku kafir la kan kalau ikut amanat tu?
Dia tak keluar UMNO sampai dia mati. Sekarang ni macam mana, aku ni? Aku
ni anak luar nikah ka?". Respon "MAIK dah keluar kenyataan tentang
tu.Tak yah risau la. Statusmu adalah anak dalam nikah. Jangan dok hirau
sangat cakap² orang politik pasai agama ni."
Moralnya, kawan² UMNO
jangan risau la pasai status perkahwinan ka anak ka apa ka. Sah!Sah!Sah!
kalau cukup syarat yang ada dalam kitab² Fikah. Tak payah dengar benda²
pelik gitu. Amanat tu dari ceramah politik bukan kuliah akademik.
Hakikatnya tak dak nilai akademis hanya menyemai prejudis.
[Tiada
kena mengena dengan sesiapa.Sekadar mencakar minda.Pun begitu,amanat tu
masih dipegang di sebahagian tempat.Jika benar ditanya begini,masing²
bertanggungjawab dengan apa yang dibawa.Kalau tanya saya,tu lah jawapan
ringkas saya.]
"Mempertahankan
Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan
agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di
negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak
negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah
kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153."
Di atas adalah
dasar bersama PR [DAP-PKR-PAS] yang terdapat dalam Buku Jingga. Maka tak
perlu cerita panjang. Hj Hadi perlu tarik balik amanatnya itu untuk
menunjukkan halatuju politiknya. Saya pernah tulis dulu yang saya tak
perlu untuk susah-susah keluar mengundi jika Hj Hadi tak tarik
amanatnya. Inilah antara sebab mudahnya. PAS pun nak kekalkan
perlembagaan penjajah yang telah dikafirkan pengamal atawa orang orang
yang mengekalkannya oleh Hj Hadi dalam amanatnya. Jadi, mantiknya mudah.
Sokong PAS pun turut sama kafir kalau ikut amanat Hj Hadi. Sokong UMNO
tak boleh[ikut faham orang PAS], PAS pun 2x5 saja,baik duduk rumah. Sebab itulah untuk meredakan keadaan & kepentingan jangka hayat PAS, Hj Hadi perlu bertindak segera.
"Mengesahkan lagi dan memulihkan Perlembagaan
Malaysia kepada rangka kerja sekular yang asal, iaitu
sebagai sistem undang-undang tertinggi negara yang
menghormati nilai-nilai demokrasi dan hak asasi manusia
dengan memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat
Malaysia;"
Ini pula adalah antara matlamat-matlamat dalam Perlembagaan DAP. Nampak
tak betapa perjuangan mereka nak mensekularkan negara? Jadi siapa yang
sekular sekarang & siapa yang sokong sekular?
PAS bersama
DAP & acap kali dilihat membela DAP pada perkara yang tak sepatutnya
seperti penceramah DAP gunakan ayat Quran. PAS bersama parti yang
sekular. Memang berlaku pertembunganlah antara amanatnya dengan dasar
bersama PR. Benar! Kalau nak kan kuasa, apa-apa pun jadi tak apa,
boleh-boleh saja, kira halal lah. Ingatlah! Jangan kerana kuasa akidah
punah. Ini isu "takfir". Jelas dalam amanatnya itu mengkafirkan orang
yang mengekalkan Perlembagaan penjajah. Mufti Wilayah dah beri
peringatan, ini berkaitan akidah, jika yang dituduh kafir itu tak kafir
maka hukum kafir itu kembali kepada si penuduh.
قوله ﷺ : إذا كفر الرجل أخاه فقد باء بها أحدهما
Sabda Baginda Nabi ﷺ : Jika seseorang mengkafirkan saudaranya, nescaya kembali [kafir itu] kepada salah seorang dari keduanya.
Amanat itu wajib ditarik balik olehnya. Saya tak lihat keabsahannya
pada Fikah. Mana "مخرج عليه"nya? Mana "العلاقة" pada "العلة" untuk
menatijahkan hukum "kafir" itu. Banyak lagi yang perlu dibahaskan jika
nak dibahas menurut Fikah. Banyak elemen yang perlu dijelaskan kerana
terdapat banyak elemen yang perlu kepada penjelasan. Cukup dengan
nasihat mufti. Sebab itu saya tak tulis perbahasan Fikah secara panjang
di sini, cuma secuit saja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan